بیانیه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خوزستان مشکلات مستحدثه ناشی از چگونگی تنظیم و تصویب آئین‌نامه اجرایی قانون استقلال کانون وکلا ابلاغیه تیرماه ۱۴۰۰ ریاست وقت قوه قضائیه برای کانون های وکلاء خصوصاً از حیث نقض استقلال کانون و توسعه اختیارات نهادهای قضایی بعنوان اولویت اول کانونهای وکلای دادگستری کشور مد نظر و توجه تمامی کانون های وکلا و از جمله کانون وکلای دادگستری استان خوزستان می باشد هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری خوزستان در این خصوص به اتفاق آرا مواضع اصولی خود را جهت اطلاع عموم همکاران به شرح ذیل اعلام می نماید.
((1- قوه قضائیه خصوصاً معاونت راهبردی این قوه مبادرت به تغییراتی در پیش‌نویس آئین‌نامه تنظیمی کار گروه هفت نفره تنظیم آئین‌نامه انتخابی کانون های وکلای دادگستری نمود که آن تغییرات برخلاف معهود نه تنها از تایید کانون ها نگذشت که حتی به اطلاع کانونهای وکلای دادگستری ( پیش از امضاء ریاست قوه )نرسید.
2- تغییرات به عمل آمده بر خلاف نص صریح ماده ۲۲ قانون لایحه استقلال کانون وکلا مصوب ۱۳۳۳ بوده که تنظیم آئین‌نامه اجرایی آن قانون را بعهده کانون وکلا و تصویب آن را بعهده وزیر دادگستری گذارده است.
۳- وضع مقرراتی بعنوان آئین نامه در اجرای قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ توسط قوه قضائیه در آئین نامه ابلاغی که موجب بسط اختیارات قوه قضائیه در خصوص آزمون ورودی پذیرش کارآموزان وکالت به ایجاد تأسیس نهادهای جدید و افزایش حدود اختیارات نهادهای سابق گردید نیز از جمله موارد مغایرت این آئین‌نامه و دخالت در وظایف ذاتی کانون های وکلای دادگستری بوده است. تکمیلاٌ باید توجه داشت که در قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری ضرورت تصویب آئین‌نامه اجرایی پیش‌بینی نشده بود.

4- نظر به پایبندی کانون وکلای دادگستری به قانون و توجه به اینکه آئین نامه ابلاغی خصوصاً در مواردی با قانون اخذ کیفیت پروانه وکالت دادگستری در تعارض بوده عملاً قابلیت اجرایی نداشته و به همین جهت ساختار کلی آئین‌نامه موصوف مستلزم بازنگری و اصلاح جدی است.
5- کانون وکلای دادگستری خوزستان ضمن اعلام ضرورت پایبندی به قوانین و مقررات جاری کشور، اصل استقلال کانون وکلا و استقلال حرفه وکالت از دخالت اجرائی نهادهای حاکمیتی را بعنوان ستون کانون وکلا که یک نهاد مدنی و صنفی است اعلام می نماید.
6- استقلال کانون وکلای دادگستری با هدف ایجاد امنیت شغلی برای وکلا در موضع دفاع و بیان حق با حریت استقلال و آزادگی است از این ‌رو استقلال کانون وکلای دادگستری از نهادهای حاکمیتی یک حق مسلم ملی برای آحاد ملت ایران است و حفاظت از این حق جزو وظایف اصولی و جوهره مدیران کانون های وکلای دادگستری است.
7- کانون وکلای دادگستری خوزستان بر اساس اصول فوق با کلیه کانون های وکلای دادگستری ایران و اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری وحدت و اتحاد اصولی داشته و همواره در مسیر دفاع از آرمان‌های قانونی وکالت دادگستری ثابت قدم بوده است.
۸- کانون وکلای دادگستری استان خوزستان با در نظر داشتن بندهای فوق الذکر عقیده دارد برای حل و فصل اختلافات پیش آمده در خصوص کیفیت تصویب آئین نامه اجرایی قانون استقلال کانون وکلاء مصوب ۱۴۰۰ می بایست از طریق مذاکره و گفتگو و روش‌های اقناعی با معاونت حقوقی قوه قضائیه در جهت حذف و اصلاح مواد ناقض استقلال کانون وکلاء اقدام نماید. با عنایت به اینکه کانون وکلا با قوه قضائیه دارای مسائل، مصالح، مشکلات و اصول مشترک می باشد ضرورت دارد در صورت بروز اختلاف در تغییر و اجرای قوانین و مقررات ضمن رعایت احترام متقابل و ایستادگی بر اصول و قوانین جاریه از طریق کلیه روش های قانونی و ظرفیت های موجود استفاده نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *