در دیدار رئیس قوه قضائیه با رؤسای کانونهای وکلای دادگستری سراسر کشور در تهران چه گذشت ؟

<< جزئیات دیدار رئیس جدید قوه قضائیه با رؤسای کانونهای وکلای دادگستری و مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه >>

اولین دیدار حجت السلام و المسلمین رئیسی ، رئیس جدید قوه قضائیه با رؤسای کانونهای وکلای دادگستری و مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه سراسر کشور عصر روز شنبه 12 خرداد ماه سال جاری در تهران برگزار شد. در این دیدار رئیس قوه قضائیه در خصوص شأن و جایگاه وکیل ، استقلال نهاد وکالت ، نقش وکلا در استواری و استحکام آراء محاکم ، سلامت نهاد وکالت و دستگاه قضاء ، لزوم تعامل و ارتباط بیشتر بین دستگاه قضایی و نهاد وکالت ، حفظ کرامت وکیل ، قاضی و اصحاب دعوا و متهم در روند رسیدگیهای قضایی و اخلاق حرفه ای و تخصصی شدن وکالت و همچنین تعیین ظرفیت پذیرش وکیل بر اساس میزان جمعیت و نیاز کشور و لزوم اصلاح و بازنگری در آیین نامه تعرفه حق الوکاله ها مطالبی بیان داشت . از آنجائیکه بخشهایی از این دیدار ، از سوی رسانه ها به آن پرداخته نشده است یا به صورت اجمالی به آن اشاره شده است ، اینک بر آنیم در گزارش مختصری که پیش رو دارید اهم سخنان ریاست محترم قوه قضائیه را ، به منظور آشنایی با دیدگاههای ایشان نسبت به نهاد وکالت به اطلاع عموم برسانیم .

رئیس قوه قضائیه در این دیدار، با بیان اینکه وکالت ریشه در فرهنگ اسلامی ، قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور دارد اظهار داشت : امروز وکالت یک نهاد رسمی و قانونی است ، اما مشکلاتی دارد که این مشکلات باید با همکاری خود وکلاء حل شود .

رئیس قوه قضائیه با اشاره به نقش وکلاء در استحکام آرای محاکم اظهار داشت : نهاد وکالت در زمینه کشف حقیقت اثر بسزایی دارد و وکلای عالم ، حق طلب ، عدالتخواه در جهت احقاق حق ، ابطال باطل و صدور احکام صائب در دادگاهها می توانند تأثیر شگرفی داشته باشند .

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه سخن گفتن از سلامت قوه قضائیه بدون سلامت جریان وکالت امکان پذیر نیست ، بر ضرورت صیانت از سلامت نهاد وکالت تاکید کرد و گفت : چرا باید اجازه دهیم چند وکیل ، قاضی و کارمند نا سالم ، نگاه مردم را به ما عوض کند . این سالم سازی نیز با بخشنامه امکان پذیر نیست بلکه در میدان عمل باید اعتماد آفرینی کرد و رضایت مردم را بدست آورد .

رئیس قوه قضائیه در این دیدار ضمن تاکید بر استمرار ارتباط وکلای دادگستری با دستگاه قضایی گفت : از آنجا که وکلای محترم بصورت مستقیم با دادگاهها ، دادسراها ، اصحاب دعوا ، دعاوی مختلف و پرونده های پیچیده ، سر و کار دارد ، نظراتشان برای قوه قضائیه می تواند بسیار راهگشا باشد و معتقدیم جریان وکالت میتواند نقش ارزنده ای در کاهش ورودیهای پرونده ها به دادگستری ایفاء کند . حجت الاسلام والمسلمین رئیسی همچنین ضمن تاکید بر همکاری و مشارکت وکلاء در تهیه لوایح ، قوانین و مقررات را موجب غنای تقنینی کشور دانست .

رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنان خویش ضمن تأکید بر لزوم استقلال وکیل اظهار داشت : معتقدیم به موازات استقلال قاضی ، وکیل هم باید استقلال داشته باشد وکیل مستقل کسی است که در تشخیص و پیگیری حق موکل خود کاملا” مستقل و نفوذ ناپذیر عمل کند اما این استقلال به معنای عدم نظارت نیست وی هدف مشترک جریان وکالت و قضاوت را کشف حقیقت و احقاق حق دانست و خاطر نشان کرد وکالت می تواند روند دادرسی را تسهیل کند و در این عرصه رعایت اخلاق وکالت مهمترین مسائلی است که همانند اخلاق قضاوت باید مورد توجه جدی باشد .

رئیس قوه قضائیه ضمن تاکید بر تخصصی شدن وکالت ، وکالت تخصصی را مهم و ضروری بر شمرد و افزود وکالت تخصصی می تواند جایگاه مهم و مؤثری داشته باشد . رئیس قوه قضائیه با اشاره به تلاشهای معاونت حقوقی قوه قضائیه برای پیگیری مسائل مربوط به نهاد وکالت با هم اندیشی خود وکلاء به موضوع تعداد وکلاء کشور اشاره کرد و افزود : اگر تعداد وکلاء بیش از نیاز جامعه باشد مشکل ایجاد می کند و فساد آور است تعداد وکلاء باید بر اساس جمعیت و نیاز کشور باشد .رئیس قوه قضائیه ِدر خاتمه اظهار داشت : ما تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات موجود در مسیر تعامل دستگاه قضایی با نهاد وکالت بکار می گیریم و تردید نداریم که با کمک شما عزیزان، این مشکلات قابل رفع است . در این دیدار تعدادی از رؤسای کانونها و وکلای دادگستری به نمایندگی از سایرین به بیان مسائل و مشکلات و نقطه نظرات خود پرداختند شایان ذکر است ، ، در میان سخنان مطرح شده از سوی وکلاء در این نشست اگر بخواهیم ارزیابی درست و بدور از تعصب وجانبدارانه و در عین حال منصفانه داشته باشیم سخنان دکتر طاهری نسب رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان را می توان چالشی ، نقادانه و در عین حال پر محتوا ترین سخنان و اساسی ترین مسائل و مشکلات معتنابه وکلاء از جمله مبحث استقلال وکیل و نهاد وکالت ، حفظ ظرفیت وکالت و برخورد با مؤسسات حقوقی غیر مجاز و لزوم ساماندهی و استقلال بخشیدن به مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه بر شمرد. دکتر طاهری نسب طی سخنانی ضمن تاکید بر لزوم صیانت از استقلال وکیل و ضرورت تکریم وکیل ، محدودیت پذیرش وکیل ، برخورد با مؤسسات حقوقی غیر مجاز ، متوقف کردن روند پذیرش وکیل و صدور پروانه وکالت از سوی مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه ، اصلاح آیین نامه تعرفه حق الوکاله و بیمه و بازنشستگی وکلاء را خواستار شد. وی در ادامه سخنان خویش عملکرد دستگاه قانون گذاری و قضایی کشور را در عدم توجه به استقلال وکیل دادگستری و کانون وکلاء را طی سنوات گذشته مورد انتقاد قرارداد و افزود : تربیت وکیل و صدور پروانه وکالت از وظایف کانون وکلاء است و ماده 187 استقلال نهاد وکالت را مخدوش نموده است و عملا” یک کانون موازی ایجاد نموده است که پروانه وکالت صادر می کند در حالیکه به موجب ماده 187 به مرکز فقط اختیار صدور مجوز تأسیس مؤسسات مشاوره حقوقی داده شده است نه پروانه وکالت که کیفیت صدور آن به موجب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب 1376 معین و به کانون وکلا ء داده شده است .

دکتر علی نجفی توانا رئیس اسبق هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و استاد دانشگاه نیز طی سخنانی با انتقاد از به بیکاری حقوق دان کشور ، لزوم اجباری شدن وکالت را امور تاکید قرار داد . این وکیل با سابقه در ادامه سخنان خویش ، اتخاذ سازوکاری مناسب در مورد حفظ حرمت و شأن وکلاء هنگام ورود به دادگستری را خواستار شد .

اداره روابط عمومی و امور بین الملل

کانون وکلای دادگستری خوزستان

منبع : اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *