کارگاه آموزشی با موضوع نقش وکیل در تحقیقات مقدماتی، روز پنجشنبه ۱۸ مهر ماه در محل آمفی تئاتر کانون وکلای دادگستری برگزار شد.
در این کارگاه که از سوی کمیسیون آموزش با همکاری کمیسیون کارآموزی برگزار شد، خانم دکتر ساعدی، وکیل پایه یک دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به بیان ظرفیتها و کاستیهای قانون آیین دارسی کیفری در مبحث تحقیقات مقدماتی پرداختند.
دکتر ساعدی با بیان اینکه هنوز رویه قضایی حضور وکیل را در تحقیقات مقدماتی، حضوری حاشیه ای میداند اظهار داشت: مفاد و مقررات آیین دادرسی کیفری حضور وکیل را در تمامی مراحل رسیدگی کیفری لازم و ضروری دانسته و کیفیت این حضور در تحقیقات مقدماتی به مانند حضور یک وکیل در دادگاه است. ایشان اضافه نمود از آنجایی که تحقیقات مقدماتی نقش جدی در نتیجه یک پرونده خواهد داشت حضور وکیل در این مرحله حائز اهمیت بوده و ضمن بیان برخی مواد آیین دادرسی کیفری مبنی بر حضور وکیل در تحقیقات مقدماتی، برخی محدودیتهای ایجاد شده را خلاف قانون دانست. ایشان با انتقاد از تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، این تبصره را بر خلاف موازین حقوق بشر و قانون اساسی دانست. وی با بیان اینکه نقش ضابطان دادگستری در محدوده دستوراتی که مقام قضایی به آنها میدهد میباشد، افزود: ضابطان حق تفهیم اتهام به مشتکی عنه و حق گرفتن تامین نداشته و نمیتوانند تا قبل از حضور مشتکی عنه نزد مقام قضایی و تفهیم اتهام اقدام به بازجویی نمایند.
در ادامه این کارگاه که با حضور وکلا و کارآموزان برگزار شد شرکت کنندگان به بیان سوالات خود پرداختند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *